Il meglio della ricerca, il buono della natura
Najlepsze z badań, dobro z natury

Wzmacniamy odporność u dziecka - kilka ważnych wskazówek29.04.2016

Wczesna wiosna, jesień i zima to czas przeziębień.  Dzieci chorują ponieważ ich układ immunologiczny nie jest w pełni rozwinięty. Na drodze pojawia się wiele wirusów i bakterii, a młody organizm musi nauczyć się jak z nimi walczyć. Podawanie antybiotyku przy każdym przeziębieniu nie jest dobrym rozwiązaniem. Walka organizmu z infekcjami to jeden z głównych czynników naturalnego podnoszenia odporności u dziecka. Warto przestrzegać kilku wskazówek, aby wspomóc młody organizm w walce z infekcjami.

 

Odpowiednia dieta

Dieta ma bardzo duże znaczenie we wspomaganiu układu immunologicznego. Aby organizm mógł się bronić przed chorobotwórczymi mikroorganizmami, ważne jest, by dieta wzmacniała układ odpornościowy dziecka. Większość drobnoustrojów najlepiej rozwija się w słodkim i kwaśnym środowisku. Należy unikać słodyczy i spożywać produkty takie jak owoce i warzywa, które pomagają utrzymać zdrowie. W zbilansowanej diecie dziecka nie powinno zabraknąć ryb, najlepiej morskich, które zawierają naturalne kwasy omega. Kwasy tłuszczowe są niezbędne do prawidłowego rozwoju dzieci, a ponadto wzmacniają odporność. Warzywa strączkowe, pestki dyni i słonecznika, kasza i chleb razowy uzupełniają niedobory cynku, który jest bardzo ważny w profilaktyce przeziębień. Odpowiednia ilość nabiału, w tym jogurty wzbogacane w bakterie probiotyczne, to kolejny ważny element diety dziecka. Należy pamiętać, że odżywianie powinno być urozmaicone a żywność dobrej jakości.

Witaminy

Są sprzymierzeńcem układu immunologicznego. Witamina A chroni skórę i śluzówki dziecka. Aby organizm mógł wytworzyć tę witaminę, dieta powinna być bogata w produkty mleczne, marchew, ryby, mięso, szpinak, pomidory i jaja.

Witamina C wzmacnia odporność. Aktywnie uczestniczy w zwalczaniu wirusów i bakterii. Wspomaga również gojenie się ran, dlatego też dieta powinna być bogata w owoce cytrusowe, brokuły, paprykę i kapustę.

Witamina E jest niezbędna w procesach nerwowych i mięśniowych. Odgrywa ważną rolę w walce z wolnymi rodnikami. Bogate w tę witaminę są oleje, takie jak słonecznikowy i sojowy. Można je dodawać do zup i sałatek.

Woda

Aby zaspokoić pragnienie dziecka powinno się przede wszystkim podawać dziecku wodę. Należy unikać słodkich i gazowanych napojów. Woda ma niezwykle ważne znaczenie dla wszystkich procesów metabolicznych zachodzących w organizmie.

Sen

Dziecko powinno mieć ustalone stałe godziny snu i wypoczynku. Dla prawidłowego wydzielania się melatoniny, czyli hormonu snu dzieci powinny spać w zaciemnionym pokoju, bez dodatkowego światła. Dziecko powinno przesypiać ponad 10 godzin. Wyspany maluch ma lepszą koncentrację i mniej narażony jest na infekcje.

Suplementacja

Do diety dziecka, możemy włączyć preparaty witaminowe, które pomagają wzmocnić odporność, np. Multivitaminę Junior. Uzupełnia ona dietę w witaminy i składniki mineralne. Dzięki odpowiednim suplementom, komórki są zdrowsze i dobrze odżywione. Suplementy, które za zadanie mają wzmocnić odporność zawierają w swoim składzie szereg niezbędnych witamin i składników mineralnych, a także aloes, żeń-szeń i olej z wątroby rekina. Preparaty wzmacniające powinny być dostosowane do wieku dziecka.

Spacery

Dużo ruchu wzmacnia odporność. Lekkie hartowanie dziecka spowoduje, że będzie ono mniej podatne na infekcje. Należy pamiętać, aby dziecka nie przegrzać. Stara zasada „na cebulę” doskonale się sprawdza. Ruch dla maluchów jest tak samo ważny jak zdrowa dieta, a spacer jest dobry w każdą pogodę.

Wykorzystaj tych kilka ważnych punktów, a pomożesz dziecku wzmocnić odporność. Maluch będzie zdrowo się rozwijać, a dobre nawyki z pewnością zaprocentują w przyszłości.