Il meglio della ricerca, il buono della natura
Najlepsze z badań, dobro z natury

Witaminy z grupy B dla dzieci23.05.2016

Zapotrzebowanie na witaminy z grupy B

Witaminy z grupy B pełnią w organizmie bardzo istotną rolę. Przede wszystkim wpływają na prawidłowy rozwój i funkcjonowanie układu nerwowego. Zawartość w diecie tych witamin przekłada się ponadto na nastrój dziecka. Odpowiadają także za prawidłowy wzrost dzieci, równowagę psychiczną i chronią przed nowotworami. Ułatwiają radzenie sobie ze stresem, a także pomagają przy problemach z zasypianiem oraz koncentracją. Witaminy te są zużywane przez organizm na bieżąco, a nadwyżka jest wydalona z potem, moczem lub kałem.

Niedobory witaminy B

Każdy niedobór witamin niesie za sobą mnóstwo konsekwencji zdrowotnych. Tak samo dzieje się w przypadku witamin z grupy B. Niedobory tych witamin powodują zmiany w naczyniach krwionośnych. Są przyczyną złego samopoczucia, a także osłabiają pracę układu nerwowego. Przy niedoborach maluchy mogą być płaczliwe, rozkojarzone i osłabione. Rodzic może zauważyć również, że dzieci mają problem ze skupieniem uwagi, trudności z zapamiętywaniem i brak apetytu. Sytuacje stresowe w życiu dziecka oraz nadmiar węglowodanów (w tym słodyczy) w jego diecie dodatkowo zwiększają zapotrzebowanie na witaminy z grupy B.

Witamina B1

Każda z witamin z grupy B, pełni inną rolę w organizmie. Witamina B1 nazywana jest również tiaminą. Bierze ona udział w przemianie węglowodanów, uczestniczy w procesach energetycznych oraz neurofizjologicznych. Tiamina wpływa na właściwy wzrost i rozwój kości. Wspomaga także pracę układu sercowo-naczyniowego, pomaga zwalczać chorobę morską i półpasiec. Witamina ta niezbędna jest do wchłaniania glukozy i czerpania z niej energii. Dzieci spożywające duże ilości słodyczy są szczególnie narażone na jej niedobory.

Witamina B2

Witamina B2, zwana również ryboflawiną odgrywa ważną rolę w procesach przemiany materii. Jest niezbędna do tworzenia czerwonych płytek krwi. Wspomaga procesy wzrostu i pomaga zmęczonym oczom. Witamina ta jest współodpowiedzialna za zdrowie skóry i błon śluzowych, a niedobór u dzieci objawia się w postaci zajadów, pleśniawek, a także łuszczeniem się skóry.

Witamina B6

Witamina B6 zwana jest również pirydoksyną. Zwiększa ona odporność immunologiczną i tworzy przeciwciała. Razem z witaminami B9 i B12 uczestniczy w produkcji erytrocytów, a niedobór tych witamin często prowadzi do niedokrwistości. Niedobór witaminy B6 u dziecka powoduje bóle głowy, osłabienie i zmęczenie. Mogą wystąpić także drgawki oraz zaburzenia padaczkowe. Niedobór pirydoksyny wywołuje nagłe zmiany nastroju i zmiany chorobowe skóry.

Witamina B9

Kwas foliowy to nic innego jak witamina B9. Jest ona jedną z popularniejszych witamin z grupy B i pełni niezwykle ważne funkcje w organizmie. Kwas foliowy odpowiada za właściwe funkcjonowanie układu krwiotwórczego i nerwowego, zapobiega anemii. Jest niezbędny do prawidłowego rozwoju wszystkich komórek ustrojowych i chroni przed niedokrwistością. Bierze udział w produkcji przekaźników nerwowych, które odpowiadają m.in. za samopoczucie i sen.

Witamina B12

Witamina ta, nazywana jest również kobalaminą. Jest niezbędna do tworzenia czerwonych krwinek oraz syntezy białek i DNA. Odpowiada także za metabolizm tłuszczów i węglowodanów. Chroni przed depresją, zaburzeniami neurologicznymi i niedokrwistością. Witamina B12 zwiększa także apetyt u dzieci.

 

W celu uniknięcia niedoborów witamin z grupy B należy zadbać o odpowiednią dietę. W produktach spożywczych witaminy z tej grupy znajdziemy przede wszystkim w kaszy gryczanej, płatkach owsianych, nasionach strączkowych, ziemniakach, orzechach, rybach, mięsie i przetworach mlecznych. Można także można przyjmować kompleksy witamin składające się z kilku różnych witamin z grupy B. Preparaty witaminowe warunkują prawidłowy rozwój i funkcjonowanie układu nerwowego, a także regulują przemiany metaboliczne zachodzące w organizmie dziecka.