Il meglio della ricerca, il buono della natura
Najlepsze z badań, dobro z natury

Witaminy dla kobiet w ciąży14.04.2016

Zdrowie matki, a także sposób odżywiania w okresie poprzedzającym ciążę i podczas jej trwania ma decydujące znaczenie dla prawidłowego przebiegu ciąży, optymalnego rozwoju dziecka i jego zdrowia po urodzeniu. Okres ciąży to dla każdej kobiety wyjątkowy czas. Warto zadbać przede wszystkim o zdrową dietę, odpoczynek i odpowiednią dawkę ruchu. Należy pamiętać również o witaminach. Bardzo ważny jest odpowiedni dobór suplementów dla przyszłej mamy.

 

Najczęstsze niedobory

W organizmie podczas ciąży zachodzi mnóstwo zmian. Przyszła mama narażona jest na niedobory witamin, a do najczęstszych należą: niedobory cynku, wapnia, żelaza, jodu, miedzi, kwasu foliowego, magnezu, witaminy E, witaminy z gr. B oraz omega 3.

Podczas ciąży dochodzi do znacznych niedoborów żelaza, co może nieść ze sobą poważne konsekwencje. Niedobór tego pierwiastka może objawiać się bólami głowy, apatią, ospałością a nawet anemią.

Przy niedoborze wapnia w diecie, dziecko czerpie wapń z rezerw organizmu matki, co może prowadzić do odwapnień kości i zębów. Objawami niedoboru jest nasilona próchnica zębów.

Niedostateczna ilość kwasu foliowego może spowodować wystąpienie u dziecka poważnych wad układu nerwowego i rdzenia kręgowego (rozszczep kręgosłupa). Kwas foliowy zapobiega także bezsenności, rozdrażnieniu i zmęczeniu.

Niedobory magnezu najczęściej występują w trzecim trymestrze. Magnez chroni przed zaburzeniami nastroju i koncentracji, przed bolesnymi kurczami łydek, a także nadciśnieniem. Za regulację ciśnienia przede wszystkim odpowiada jednak wapń. Jest on niezbędny na każdym etapie ciąży.

 

Najważniejsze witaminy

Kwas foliowy warto zacząć przyjmować na trzy miesiące przed planowaną ciążą, a także w czasie jej trwania. Ma to na celu zmniejszenie ryzyka powstawania wad rozwojowych układu nerwowego u przyszłego potomstwa. Od 4 miesiąca ciąży wzrasta zapotrzebowanie przede wszystkim na wapń, magnez, fosfor i żelazo. Wzrost zapotrzebowania na żelazo jest spowodowany zwiększonym zużyciem tego pierwiastka przez płód, łożysko oraz gromadzeniem żelaza przez organizm matki na wypadek nadmiernej utraty tego pierwiastka podczas porodu.

 

Sama dieta nie wystarczy

Od początku ciąży wzrasta zapotrzebowanie na witaminy. Najpierw zapotrzebowanie to można pokryć poprzez zwiększenie spożycia warzyw i owoców, jednak w II połowie ciąży konieczne jest wprowadzenie odpowiednich suplementów. Codzienna dieta nie wystarcza, by zaspokoić potrzeby przyszłej mamy i jej maleństwa. Zdarzają się różne problemy w ciąży, lecz stosowanie suplementów wyraźnie obniża ryzyko wystąpienia niektórych z nich.

 

Zapotrzebowanie na niektóre minerały i witaminy w ciąży jest inne niż zwykle. Na rynku jest dostępnych wiele suplementów przygotowanych specjalnie dla ciężarnych. Warto je włączyć do codziennej diety, aby nie dopuścić do niedoborów. Musimy pamiętać, że witaminy i minerały są niezbędne do prawidłowego przebiegu ciąży i rozwoju maluszka.