Il meglio della ricerca, il buono della natura
Najlepsze z badań, dobro z natury

Sposoby na wzmocnienie odporności24.06.2016

Układ immunologiczny

Za odporność odpowiedzialny jest układ immunologiczny, który stawia opór mikroorganizmom, wirusom i bakteriom atakując je i niszcząc. Przeważnie rodzimy się już wyposażeni w taki arsenał, co nazywamy odpornością wrodzoną,  a kolejne etapy życia ubogacają nasz system odpornościowy – odporność nabyta, na przykład ta przyswojona z mleka matki czy zbudowana poprzez kontakt z różnorakimi bakteriami. Czasem jednak zdarza się, że jesteśmy bardziej podatni na przeziębienia i choroby. Co można zrobić, by wspomóc swój organizm?

Co robić aby być zdrowym?

Jak wiadomo, każdy lek ma swoje skutki uboczne, toteż najrozsądniejszym rozwiązaniem jest czerpanie z naturalnych metod. Podstawowymi zasadami są:


Zdrowe odżywianie- dostarczanie organizmowi witamin, minerałów i innych składników odżywczych w odpowiednich ilościach niezbędne jest do prawidłowego funkcjonowania zarówno układu immunologicznego jak i całego organizmu. I tak witamina A wspomaga wytwarzanie komórekodpornościowych, szczególnie chroni drogi oddechowe; witamina C wpływa na tworzenie kolagenu istotnego w procesie odbudowy komórek, tkanek, naczyń krwionośnych, dziąseł i zębów a także ułatwia wchłanianie żelaza; witamina B6 uczestniczy w tworzeniu przeciwciał; witamina E chroni organizm przed szkodliwymi substancjami i hamuje proces starzenia się komórek; witamina D pobudza limfocyty T; witamina PP reguluje układ nerwowy i funkcjonowanie mózgu, obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów. Korzystnie wpłyną też minerały takie jak żelazo, cynk i magnez. Wystarczy tylko sięgać po produkty bogate w te substancje odżywcze, aby dać ciału narzędzia do prawidłowego funkcjonowania. Należy tu też wspomnieć o tzw. domowych, wręcz legendarnych lekarstwach takich jak miód i zioła (ziele jeżówki, ślaz leśny, kwiat brzozy, owoc jarzębiny, dzika różna, czarny bez, pokrzywa), czosnek, cebula a nawet kiszona kapusta i ogórek.

Aktywność fizyczna- regularne ćwiczenia zwiększają aktywność i ilość limfocytów, powodują wzrost stężenia properdyny zwalczającej pierwotniaki i nieprawidłowe czerwone krwinki oraz stężenia immunoglobuliny klasy IgM i IgG, czyli najistotniejszych przeciwciał biorących udział w odpowiedzi wtórnej – produkowanych w odpowiedzi na obecność bakterii, wirusów lub alergenów w organizmie. Wysiłek fizyczny wpływa na zwiększenie ilości opsonin we krwi, które ułatwiają rozpoczęcie procesu niszczenia drobnoustrojów.

Unikanie stresu – na przewlekły stres organizm reaguje wzmożoną produkcją kortykosteroidów i katecholamin, które hamują reakcje immunologiczne organizmu. Wiadomo, że trudno całkowicie  wykluczyć z życia stres, lecz można nieco go zrównoważyć poprzez wygospodarowanie czasu na odpoczynek a przede wszystkim sen, podczas którego organizm regeneruje swoje siły.

Hartowanie- przyzwyczajanie organizmu do delikatnych zmian temperatur powoduje, że naczynia krwionośne stają się mniej wrażliwe na chłód, nie kurczą się i nie hamują reakcji odpornościowej. Może to być moczenie nóg w chłodnej wodzie lub prysznic naprzemienny z ciepłej i zimnej wody.

W przypadku, gdy nie ma możliwości spełnienia tych kryteriów a organizm daje znaki o kłopotach, aby osiągnąć szybszą reakcję, można wspomóc się preparatami opartymi na ziołach i naturalnych składnikach. W zależności od naszego stanu zdrowia i wieku lekarz lub farmaceuta zaleci odpowiedni suplement.