Il meglio della ricerca, il buono della natura
Najlepsze z badań, dobro z natury

Okres jesienno-zimowy a odpowiedni poziom Witaminy D w organizmie12.10.2016

Co powoduje niedobór witaminy D?

Za braki odpowiedniej ilości witaminy D odpowiada znikoma obecność słońca, gdyż to jego działanie gwarantuje jej syntezę w organizmie. Witamina D składająca się z dwóch związków (witaminy D2 i D3) powstaje pod wpływem promieniowania ultrafioletowego w skutek syntezy skórnej. Synteza odbywająca się na poziomie ludzkiej skóry, jest w stanie zaspokoić do 90% zapotrzebowania na tę witaminę. Promieniowania słonecznego nie zastąpi solarium, a obniżyć jego wpływ mogą kremy z zawartością filtru, a także czynniki takie jak mgła i smog. Uzupełnianie poziomu witaminy D utrudnione jest również w niektórych szerokościach geograficznych. W obszarze na którym znajduje się Polska promieniowanie UVB dociera jedynie w lecie. Od września do kwietnia występuje ono jedynie w minimalnej ilości.

Jak uzupełnić poziom witaminy D dietą?

Aby wspomóc organizm, dostarczając mu witaminę D z zewnątrz, warto zadbać o suplementację, a także odpowiednią dietę. Witamina D znajduje się głównie w tłuszczach zwierzęcych. Jest jej bardzo dużo w tranie (pochodzącym z wątroby ryb), a także rybach morskich, mięsie zwierzęcym oraz mlecznych przetworach.

Rekomendowane dawki Witaminy D

  • dzieci i młodzież: 600-1000 j.m./dobę,
  • dzieci i młodzież otyła: 1200-2000 j.m./dobę,
  • dorośli: 800-2000 j.m./dobę,
  • dorośli otyli: 1600-4000 j.m./dobę.

Bez względu jaki pokarm dostarczymy noworodkowi (pokarm matki/mleko modyfikowane) to niezbędne jest wprowadzenie suplementacji witaminą D już od pierwszych dni życia. Kobiety ciężarne powinny rozpocząć suplementację od drugiego trymestru ciąży w dawce 37,5-50,0 μg na dobę.

Wspomaganie suplementami

Dieta i ekspozycja na słońce nie zawsze są w stanie w pełni zaspokoić potrzebną dawkę witaminy D, dlatego też wskazane jest uzupełnianie jej niedoboru przy pomocy suplementów diety. W tym celu sprawdzą się Vita D Forte 1000 i Vita D Forte 2000. Witamina D zamknięta w łatwych do połknięcia kapsułkach pozwoli na wzmocnienia kości i zwiększenie wchłanialności równie pożądanego fosforu. Wskazane jest, aby stosowały ją dzieci, a także osoby starsze, u których niedobór witaminy D może skutkować częstymi złamaniami i osłabieniem mięśni.