Il meglio della ricerca, il buono della natura
Najlepsze z badań, dobro z natury

Glukomannan

 

Czym jest błonnik pokarmowy?

Błonnik pokarmowy to składnik pożywienia pochodzenia roślinnego, który nie ulega procesom trawienia w przewodzie pokarmowym człowieka. Istnieją dwa typy błonnika: nierozpuszczalny w wodzie (np. celuloza, ligniny, niektóre hemicelulozy) oraz rozpuszczalny w wodzie (np. pektyny, śluzy, woski, niektóre hemicelulozy).

 

 

Jakie są właściwości błonnika?

Właściwości błonnika różnią się zależnie od rodzaju. Błonnik nierozpuszczalny pęcznieje w środowisku wodnym wypełniając jelita, przez co reguluje ich perystaltykę i zapobiega zaparciom. Błonnik rozpuszczalny w wodzie tworzy w jej środowisku lepki żel. Właściwość ta wpływa na zmniejszenie stężenia cholesterolu we krwi, regulacje stężenia glukozy, zmniejszenie wchłaniania cukrów oraz daje uczucie sytości.

Czym jest glukomannan (GNN)?

Glukomannan jest jednym z rodzajów błonnika rozpuszczalnego w wodzie. Otrzymywany jest on z bulwiastych korzeni rośliny Amorphophallus konjac. Konjac naturalnie występuje w Japonii i Chinach, gdzie jest wykorzystywany w kuchni do przyrządzania makaronów (shirataki), ciastek itp. Można też go spożywać w surowej postaci jako warzywo.

Nad właściwościami glukomannanu ciągle trwają badania, jednakże już teraz uzyskał on pozytywną opinię Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) jako środek wspomagający utratę nadmiernej masy ciała przy stosowaniu niskokalorycznej diety (EFSA rekomenduje dzienna porcję glukomannanu w ilości 3 g) oraz pomagający w utrzymaniu prawidłowego stężenia cholesterolu we krwi (dzienna porcja to 4 g glukomannanu).

 

Jaki jest mechanizm zmniejszania przez glukomannan stężenia cholesterolu we krwi?

Mechanizm zmniejszania stężenia cholesterolu we krwi związany jest z przemianami zachodzącymi w wątrobie. Wątroba przekształca cholesterol w żółć, która następnie wędruje do jelit. Glukomannan wiąże kwasy żółciowe i transportuje je w przewodzie pokarmowym. W tym czasie, aby wyrównać stężenie kwasów żółciowych wątroba pobiera cholesterol z krwioobiegu. Rezultatem jest zmniejszenie stężenia „złego” cholesterolu we krwi.

Jaki jest mechanizm wspomagania przez glukomannan utraty masy ciała?

Rola glukomannanu we wspomaganiu utraty masy ciała polega na zmniejszeniu przyswajania tłuszczów oraz białek z diety przez ograniczenie kontaktu tych składników odżywczych z kosmkami jelitowymi. Ponadto tworząc w żołądku lepki żel glukomannan opóźnia opróżnianie żołądka i spowalnia tranzyt pokarmu w jelicie cienkim. Wywołuje to uczucie sytości, czego skutkiem jest zmniejszenie ilości pobieranego pokarmu.


Poznaj produkty z glukomannanem

O czym należy pamiętać przyjmując preparaty z błonnikiem?

Wprowadzając do swojego jadłospisu błonnik należy pamiętać o tym, że może on zmniejszać skuteczność leków m.in. doustnych środków antykoncepcyjnych. Dlatego należy zachować co najmniej 2 godzinny odstęp pomiędzy posiłkiem bogatym w błonnik, a przyjęciem lekarstwa. Preparaty z błonnikiem w postaci tabletek lub kapsułek powinno popijać się dużą ilością wody, aby zapobiec ryzyku zadławienia. Należy także pamiętać o dostarczaniu organizmowi wystarczających ilości wody, aby maksymalizować efekty błonnika.

Bibliografia: 1. Katsuraya K. et al. Constitution of konjac glucomannan: chemical analysis and 13C NMR spectroscopy. Carbohydrate Polymers. 2003;53:183-189. 2. Keithley J. et al. Glucomannan and obesity: a critical review. Alternative Therapies in Health and Medicine. 2005;11:30-34. 3. Howarth N.C. et al. Dietary fiber and weight regulation. Nutr Rev. 2001;59:129-139 4. Baer D.J. et al. Dietary fibers decreases the metabolizable energy content and nutrient digest­ibility of mixed diets fed to humans. J Nutr. 1997;127: 579-586.