Il meglio della ricerca, il buono della natura
Najlepsze z badań, dobro z natury

Błonnik pokarmowy i jego rola w organizmie13.04.2016

Błonnik pokarmowy to grupa substancji pochodzenia roślinnego, których organizm ludzki nie trawi, ani nie wchłania. Błonnik pełni ważną rolę w prewencji wielu chorób cywilizacyjnych tj. miażdżyca, nowotwory, otyłość. Najlepszymi źródłami błonnika w diecie są ziarna zbóż, orzechy, nasiona, warzywa strączkowe i suszone owoce. Błonnik pokarmowy pomaga w utracie masy ciała oraz w utrzymaniu prawidłowego stężenia cholesterolu.

 

Rola błonnika w organizmie

Właściwości błonnika pokarmowego są różne.

- Błonnik pokarmowy wspomaga odchudzanie - wchłania wodę, dzięki czemu pęcznieje i wypełnia żołądek, zmniejszając uczucie głodu, a także opóźniając moment, w którym pożywienie opuszcza żołądek.

- Błonnik może obniżyć poziom cholesterolu i zmniejszyć ryzyko miażdżycy - rozpuszczalne składniki błonnika po rozłożeniu mają właściwości hamujące syntezę cholesterolu - usuwają kwasy żółciowe, niezbędne do syntezy cholesterolu w wątrobie.

- Błonnik pokarmowy reguluje poziom glukozy we krwi - opóźnia przemianę węglowodanów poprzez częściowe blokowanie dostępu glukozy do krwi, co z kolei zmniejsza wydzielanie insuliny i pomaga w utrzymaniu stabilnego poziomu cukru we krwi.

- Pomaga eliminować z organizmu toksyny, kwasy żółciowe, metale ciężkie, a nawet substancje rakotwórcze.

- Przede wszystkim zapobiega zaparciom - po wchłonięciu wody zwiększa swoją objętość, co pobudza perystaltykę jelit, ułatwiając wydalanie kału.

- Pomaga przy biegunkach - błonnik pokarmowy w odpowiednich ilościach reguluje pracę jelit, w nadmiarze jednak może wywołać biegunkę.

- Chroni przed próchnicą - pobudza funkcje żucia, wydzielania śliny działającej ochronnie na zęby.

- Błonnik buforuje i wiąże nadmiar kwasu solnego w żołądku, wpływa na zwiększone wydzielanie soków trawiennych.

- Pobudza ukrwienie jelit przez mechaniczne drażnienie ścian jelita grubego, a także pobudza perystaltykę jelit.

 

Błonnik pokarmowy - wróg nadwagi i otyłości

Nadwaga i otyłość to powszechny problem XXI wieku. W celu utraty masy ciała pomocne będzie przyjmowanie suplementów zawierających błonnik pokarmowy oraz stosowanie diety niskokalorycznej. Dzięki właściwościom błonnika następuje opóźnienie opróżniania żołądka. Błonnik spowalnia tranzyt treści pokarmowej, przez co wywołuje uczucie sytości, a tym samym prowadzi do zmniejszenia ilości spożywanych pokarmów. Przy suplementacji błonnikiem pokarmowym należy pamiętać o zrównoważonym sposobie żywienia oraz piciu odpowiedniej ilości wody.

Zawarty w diecie błonnik korzystnie wpływa na organizm człowieka, ponieważ nie tylko chroni, ale również pomaga leczyć wiele chorób cywilizacyjnych, w tym wspomaga walkę z nadwagą. Dlatego, jeśli chcesz cieszyć się zdrowiem przez całe życie, musisz spożywać pięć porcji warzyw i owoców dziennie, które nie tylko dostarczają błonnik, ale są też bogate w witaminy. Przy walce ze zbędnymi kilogramami warto włączyć dodatkowo suplementy diety zawierające błonnik pokarmowy.